tone of voice.

Soms gaat het zo: er is weken of zelfs maanden lang gewerkt aan een dikke huisstijlhandleiding (of style guide, als je dat liever hebt). De toegestane marges rondom het logo zijn tot op de pixel nauwkeurig vastgelegd. Er ligt inmiddels een complete stijlbijbel. Omvang? Algauw 80 slides. En dan moet er op het laatste moment nog een alinea in, ‘iets over de tone of voice’.

Vaak gaat het gelukkig anders.

Voor een aantal merken heb ik de tone of voice beschreven en schrijfwijzers geschreven: praktische en inspirerende handleidingen voor iedereen die namens het merk schrijft. Gebaseerd op de merkwaarden, met aandacht voor stijl, met tips voor lekker leesbaar schrijven en met de eigen taalvoorkeuren van de organisatie in handige lijstjes do’s & don’ts. Regelmatig word me gevraagd om er dan ook een workshop bij te geven, opdat de schrijvers er meteen praktisch mee aan de slag kunnen.

Zo zorg je dat je merk niet alleen een eigen gezicht heeft, maar ook een eigen geluid. Dank voor de opdracht:
OHRA
Staatsloterij
Benthem Crouwel Architects
Beequip
Lucky Day
ING Private Banking
Bit Academy
Swapfiets
Easybroker
Oncode Institute
The Embassy of Good Science
De Brauw Blackstone Westbroek
Valdispert
Litebit
Interim Valley, nu Kayak.