Ik heb altijd veel gewerkt voor financiële dienstverleners. En ik weet niet hoe het met jou is, maar zelf word ik niet direct opgewonden van pensioenen, hypotheken of verzekeringen. Ze worden niet vanzelf interessant, zal ik maar zeggen. Maar precies daarom heb je copywriters. Mensen zoals ik, die — al zijn we niet bepaald gefascineerd door bereddingskosten, hoog-laagconstructies en na-u-clausules — er wel in duiken en daarna weer bovenkomen met een originele invalshoek of een verrassende formulering.
Zo schrijf ik ook veel voor Vodafone Business, de B2B-tak van VodafoneZiggo. Vaak gaat het om interessante dingen als cybersecurity of smart healthcare. Over de toekomst van retail of de digitale werkplek. Maar ook als het gaat om meer technische onderwerpen als network slicing of managed IP-VPN moet er een interessant stuk komen. Nou weet ik zelf over de technische kant meestal niet genoeg, maar dat geeft niet: zij geven mij de nodige informatie, of ik kan de betreffende subject-matter expert interviewen. En het mooie is, telkens opnieuw blijkt: in elk onderwerp zit een goed verhaal. De kunst is om dat boven water te krijgen — en het vervolgens op een boeiende manier te vertellen.
Als je je er oprecht in verdiept, is geen enkel onderwerp saai.
(Afbeelding: Eveline Meijer / Taalvoutjes)