naamgeving.

Weinig opdrachten in mijn vakgebied zijn zó uitdagend en tegelijk zo subjectief als het bedenken van een nieuwe naam. Heel bevredigend als er iets moois uit komt. Paar voorbeelden.

oncode logoEen nieuw, virtueel instituut, opgericht door vijf van de meest befaamde kankeronderzoekers met support van het KWF en drie ministeries. Oncode gaat de resultaten bundelen van alle relevante Nederlandse onderzoeken naar kanker. De naam? ‘Onco’ vanwege oncologie en ‘code’ omdat dit instituut van plan is de code van kanker te kraken. Samen met Harald Dunnink en zijn team bij Momkai bedacht ik de naam en de payoff, verder schreven we een manifest en een schrijfwijzer.Schermafbeelding 2019-06-07 om 09.21.19Ook samen met Momkai ontwikkeld: naam en identiteit voor een nieuw Europees instituut. The Embassy of Good Science helpt wetenschappers om op een integere manier hun vak te beoefenen. Bijvoorbeeld met richtlijnen en best practices in onderzoek. Maar ook met adviezen: wat doe je als je een geval van plagiaat ontdekt? Of als iemand geen credits geeft aan jonge vakgroepgenoten?

Scherm­afbeelding 2023-02-10 om 23.46.19

De twee wetenschappelijke topinstituten TI Pharma en CTMM gingen fuseren en zochten een nieuwe naam. Samen met Fabrique hield ik een workshop Naamgeving, met medewerkers variërend van project managers tot directieleden. Op basis daarvan gingen we nog een keer los met het Fabrique team. Het resultaat: Lygature.

Scherm­afbeelding 2023-02-10 om 14.59.57

En dan Interim Valley. De detacheerders kwamen met een prachtige overtuiging (Live your potential) naar Momkai, dat mij weer inschakelde om de nieuwe naam voor ze te bedenken. En zoals dat gaat bij Momkai: een gedegen proces van samenwerking dat altijd leidt tot een mooie uitkomst. Zie ook de website. Overigens: zelden een opdrachtgever meegemaakt die zo evenwichtig en gemotiveerd z’n keus bepaalde. Voor we het wisten zaten we met z’n allen in hetzelfde eh… schuitje.