schrijfwijzers.

Het gaat nogal eens als volgt: er is wekenlang gewerkt aan een allesomvattende huisstijlhandleiding (of style guide, als je dat liever hebt). De toegestane marges rondom het logo zijn tot op de pixel nauwkeurig vastgelegd. Omvang van zo’n stijlbijbel? Vaak een pagina of 80. En dan moet er op het laatste moment nog een alinea in, ‘iets over de tone of voice’.

Gelukkig gaat het soms ook anders.

Voor een aantal merken heb ik schrijfwijzers geschreven: praktische handleidingen voor iedereen die namens het merk schrijft. Gebaseerd op de merkwaarden, met aandacht voor stijl, met tips voor lekker leesbaar schrijven en met de eigen taalvoorkeuren van de organisatie in handige lijstjes do’s & don’ts. Vaak geef ik er dan ook een workshop bij, dan kunnen de schrijvers er meteen praktisch mee aan de slag

Zo zorg je dat je merk niet alleen een eigen gezicht heeft, maar ook een eigen geluid. Dank je wel OHRA, Staatsloterij, Lucky Day, ING Private Banking, Oncode Institute, Valdispert en anderen voor dit soort fijne opdrachten.